lördag 6 januari 2018

Mål 2018

Det nya året har startat och det är dags att vända blad i portföljen. Nu känns det som ett nollställt och skönt blad att börja på, jag har under 2017 gjort några misstag som jag drar lärdomar av.

Det största misstaget var att behålla H&M såpass länge, redan i mitten av 2017 funderade jag på att sälja HM men gjorde det aldrig. Jag tänkte till och med "Skulle jag köpa H&M nu?", "Nej verkligen inte, men jag tror att det kommer vända så jag behåller...". Totalt gick jag cirka 10 000 kr back i H&M, men får trösta mig med att det har givit mig ytterligare en lärdom.

Minns inte vart jag läst det, men det är en bra inställning att ha till sina aktier, "Skulle jag köpa bolag X nu?"  Om svaret är nej så bör du således inte ha kvar bolaget i portföljen, oavsett inneliggande vinst eller förlust. Det är något jag tar med mig inför 2018.

En titt på portföljen just nu:
Portföljen 2018-01-06
Den enda riktiga surdegen jag har just nu är Kopparbergs, som tyvärr är i en fallande trend. Men jag skulle verkligen köpa bolaget till detta pris och således har jag kvar det. Får snarare passa på att sänka mitt GAV istället, men det får bli en större post med tanke på courtaget på Nordic MTF marknaden.

Jag tar med mig mina lärdomar in i 2018 och släpper det som varit och tittar framåt!

Mina mål för 2018 är följande


  • Sparkvot på 40% (tyvärr kommer 2-3 månaders sparande gå till en buffert pga privata inköp tidigare).
  • Minst 140 000 kr i sparande till portföljen. Således hoppas jag att portföljen står i ett värde av minst 400 000 kr vid 2018 års slut. Detta beror ju såklart mest på marknaden och mindre på vad jag gör (sålänge jag följer min inversteringsregler).
  • 14 000 kr i utdelningar, insättningarna i portföljen kommer begränsas något de 4-5 första månaderna i år pga fokus på en buffert, således kommer majoriteten av de nya aktieinköpen ske under andra hälften av 2018 vilket leder till lite lägre utdelningar i år.
  • Max 20 000 kr i belåning av portföljen vid 2018 års slut.
  • Publicera minst fyra analyser av intressanta bolag.
  • Fortsätta läsa böcker om ekonomi, minst tre stycken.
  • Fortsätta blogga i minst samma takt som under 2017, helst mer.

Kom igen 2018, nu kör vi!

Vad har du själv för mål 2018?

Missa inte min recension av Gör ditt barn rikt, och chansen att få boken GRATIS.


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar