söndag 28 januari 2018

Analys: Skistar

För nära månader tog jag för första gången in Skistar i min portfölj.
Jag har sedan dess ökat i bolaget och har i skrivande stund 50 aktier.

Dags för en lovad analys av bolaget.

SkiStar driver alpin skidverksamhet i Sverige, Norge och Österrike. Verksamheten finns i Sälen, Åre, Vemdalen, Hemsedal och Trysil, St Johann samt Hammarbybacken (Stockholm). Verksamheten innefattar även fastighetsutveckling och exploatering i områdena.

Jag gillar affärsidén skarpt, friluftsliv i kombination med rekreation har alltid varit stort här i norden, och jag tror det kommer bli ännu större. Framförallt med satsningarna under lågsäsong, så som vandring och cykling vid deras anläggningar.

Utdelningen per aktier är 5,5 kr vilket ger en direkavkastning på cirka 3,4%, vilket är något lågt för min portfölj. Men utdelning är inte allt, jag ser mycket positivt på företagets framtid. Samt att jag själv är en aktiv fjällbesökare, som gärna utnyttjar aktieägarerabatten.
Utdelningstrenden är helt ok, med stigande utdelningar sedan 2014. 2011 och 2012 sänktes utdelningarna. Har ej rotat i varför utdelningarna sänktes, men aktien sjönk ca 50% under den tiden.
Utdelningstillväxten är god om man tittar på de senaste tre åren, en ökning på i snitt 11%.
Vinsttillväxten är även den god de senaste tre åren, med nästan ett snitt på 20%.
Utdelningsandelen är stabil runt 50%.

Övriga intressanta nyckeltal:
Soliditet - Runt 40%, har pendlat mellan 37% och 46% sedan 2009. Stabilt!
















Som synes i bilden är det ett fint och stabilt bolag som tuffat på bra, väldigt bra sedan 2013 iaf.

Från och med 2019 kommer det även att finnas en flygplats i Sälen, och inte nog med det så kommer även Åre stå som alpin arrangör under VM 2019.

Att även ett gäng större fonder är stora ägare i företaget gör inte saken sämre heller, de största ägarna i skrivande stund är:























Utöver flertalet fonder är även bröderna som äger företaget väldigt stora aktieägare, sådant gillar jag!

Slutsatsen är att företaget är en bra komponent till min portfölj, något mer volatil än övriga utdelare i min portfölj men det komplementeras bli med aktieägarrabbatten samt förhoppningsvis ljusa år framöver. När jag väl äger 200 aktier i Skistar kan jag dra nytta av deras aktieägarrabatt, som bland annat ger 15% billigare liftkort. Min tanke är att på sikt skall jag inte inneha mycket mer än 200 aktier i detta bolag, men mycket kan hända!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar