torsdag 5 oktober 2017

Avstämning mot mina mål 2017

Nu är det bara cirka tre månader kvar av 2017. Insättningarna till portföljen rullar på. På sistone har det blivit ett uttag från buffert kontot pga resa samt inköp av lite prylar till hemmet. Inget absolut nödvändigt att ha, men nästan. Lite får man väl unna sig?

Utveckling av portföljen under 2017 ser ut enligt följande:














Sämre än index, men helt ok för att vara såpass låg risk och dessutom mitt andra år på börsen.
Mina sänken har varit Hennes & Mauritz samt amerikanska aktier (pga dollarfallet). Dragit en heldel lärdomar under året så jag är nöjd.

Något roligare att titta på är mina månadssparingar till Avanza:


Snittet för sparande till Avanza under 2017 är i nuläget 14 900 kr/månad.

Utöver sparande till Avanza sparar jag 2000 kr i en gemensam buffert, 1500 kr på amortering och 1000 kr i en egen buffert.

Räknar jag med allt ovan ligger min sparkvot för 2017 i nuläget på 42%.








Portföljvärdet är i skrivande stund på cirka 247 000 kr, alltså 3000 kr ifrån mitt mål för 2017. Nu har jag förvisso shoppat ner min buffert som skall sparas upp igen, så huvuddelen av mitt sparande under resterande del av 2017 kommer gå till bufferten, men jag räknar med cirka 15 000 kr som kommer att stoppas in i portföljen.
Mina utdelningar ser ut enligt följande:

Mer detaljerat enligt följande:
Utan att genomföra några ytterligare köp kommer mina utdelningar för 2017 att hamn på 7723 kr.
I skrivande stund är mina utdelningar för rullande 12 månader beräknade till (utan hänsyn till höjning eller sänkning av utdelningar) 10 400 kr.

Riktigt kul att se framförallt utvecklingen på mina utdelningar sedan jag började med aktier. Shoppade några aktier sommaren 2015 på skoj, men började inte handla på allvar förs i början av 2016.

Med detta kan jag notera att huvuddelen av mina mål kommer att klaras av under 2017, det som blir svårast är att rullande 12 månaders utdelningar skall vara mer än 11 000 kr. Det kommer jag att lyckas med om jag stoppar in cirka 15 000 kr i portföljen under resterande del av året. Men just nu prioriteras en buffert. 


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar