tisdag 5 februari 2019

Ny månad, nytt år och nya mål!

Har varit riktigt dålig på att uppdatera bloggen på sistone. Ber om ursäkt. Men det viktigaste är att pengamaskinen rullar på, och det gör den!

För min del har det nya året startat bra, portföljen är upp nästan 7% sedan årsskiftet.
Jag har sålt av Kopparbergs, då de är inne i en negativ trend som aldrig verkar vända. Sålde med en förlust på ca 25%. Kändes mycket lättare än förra året då jag gjorde detsamma med HM. Har istället tagit in både Apple och Dustin Group i portföljen. Apple platsar inte riktigt som en utdelare, men är en fin värdeinvestering.
Tänkte slänga upp en kortare analys av Dustin Group inom kort, stay tuned!

Portföljen ser ut enligt följande just nu:



Portföljen har nu passerat 400 000 kr vilket känns väldigt roligt.


Mina utdelningar än så länge


Mina mål för 2019 är följande

  • Sparkvot på 30%. Tidigare har jag räknat lite olika men nu räknas endast amortering och insättningar till portföljen till min sparkvot. Alltså inte sparande till buffert eller kortsiktiga mål. Sätter undan ca 5000kr/mån för renovering av hushållet just nu som påverkar detta negativt. Men man måste leva också!
  • Minst 150 000 kr i sparande till portföljen. 
  • 20 000 kr i utdelningar.
  • Max 30 000 kr i belåning av portföljen vid 2019 års slut. Får vi en sättning i marknaden kommer jag använda belåning.
  • Publicera minst två analyser av intressanta bolag. Nådde inte upp till fyra analyser förra året så sätter ribban lite lägre i år då jag prioriterar annat högre än bloggen.
  • Fortsätta läsa böcker om ekonomi, minst tre stycken.
  • Fortsätta blogga i minst samma takt som under 2018. Minst 10 inlägg under året.



Inga kommentarer :

Skicka en kommentar