lördag 3 juni 2017

Läge att vara försiktig?


Fullt upp på jobb de sista veckorna innan midsommar, vilket innebär dåligt med inlägg här på bloggen.

Läste däremot Cornucopias inlägg om svensk BNP som nu är nere på 2.5%, vilket inte är långt ifrån lågkonjuktur (2% anses vara lågkonjuktur). I lågkonjuktur följer börsen generellt sätt med ner också. Se bara bilden i länken.
Hypen kring aktier och fonder i traditionell media är även den stor just nu, vilket det brukar vara då börsen går riktigt bra (för bra kanske?).

Hur agerar då jag inför en eventuell sättning/ras på börsen?

  • Jag köper på nästan som vanligt. 
  • Ser jag till att få ner min belåning till 0%.
  • Öka sparande i min buffert något. 
Detta för att kunna nyttja bufferten samt kredit vid en sättning.

Den populära bloggaren KTM beskrev att han hade i princip samma taktik som jag har, köp på som vanligt men se till att ha 0% belåning,

Varför säljer jag då inte om jag tror det kommer en korrigering på börsen snart?
Den stora anledningen är att jag tror detta, det är inget jag vet. Om jag säljer kräver det även att jag köper vid ett annat tillfälle, dvs jag ska tajma inte bara en försäljning utan även köp. Vilket är extremt svårt. 


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar