torsdag 23 februari 2017

Kopparbergs årsrapport.

Idag kom den sista årsrapporten för mina svenska bolag i portföljen, nämligen Kopparbergs.
Rapporten var i min syn godkänd, trots förlusterna.
Omsättningen exklusive dryckesskatter under 2016 uppgick till 1 945,3 Mkr (1 979,2 Mkr), vilket är en minskning med cirka 1.7%.
Dock ökade försäljningen per liter på deras största marknad (England, Skottland, Wales, Nordirland och Irland) med 9%.
Anledningen till att omsättningen minskade är till stor del pga pundets försvagning mot kronan.
Valutor går upp och ner, medan Kopparbergs utveckling uppåt!

Källa Börsdata
Diagrammet talar för sig själv, bortsett från i år så förbättras samtliga värden vid varje rapport!

Tittar vi på lite andra punkter som jag särskilt tittar på vid investeringar så ser det även där bra ut:
Utdelningstrenden - ser bra ut. Börsdata.se har data från 2007 och framåt, varje år har utdelningen höjts.
Utdelningstillväxten - sedan 2007 har den i snitt höjts med cirka 50%.
Vinsttillväxten - även ligger mellan 40-50% beroende på hur många år vi tittar på.
Utdelningsandelen - är god, 2016 q4 rapporterar om 10.6 kr vinst per aktie och man föreslår dela ut 5,9kr, dvs en utdelningsandel på cirka 56%.

Jag gillar bolaget och passade idag på att öka mitt innehav med 20st aktier på 224kr, var inte snabb nog att få några runt 210kr som vi öppnade på.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar