lördag 30 december 2023

Kort summering 2023 samt mål inför 2024

Fortsatt stiltje på bloggen, men den är inte död!

Portföljen levererade en bit under index 2023, närmare bestämt +6%. Inte helt nöjd men skam den som ger sig. 

Sedan start ligger jag en bit över OMXS30 men en bra bit efter om man inkluderar utdelningar.
Men då ska man komma ihåg att jag sålde av stora delar av portföljen 2019-2020, vilken effekt det har mer exakt har jag inte räknat på. Under portföljens tid har jag bytt boende tre gånger och fått prioritera portföljen lägre, men nu kommer jag mest troligt inte byta boende på många år och de största renoveringarna ligger bakom mig. Vilket betyder mer pengar in i portföljen.

 

Portföljvärdet är i skrivande stund ca 1,6 MSek och mina totala utdelningar har nu passerat 100 000kr.
Nästa års utdelningar väntas bli ca 54 000 enligt nuvarande prognos, ej inkluderat kommande aktieköp.

Kommande samt historiska utdelningar

Översikt inför kommande utdelningar, hoppas såklart på flertalet utdelningshöjningar.




Ekonomiska mål inför 2024

  • Insättningar på minst 120 000 kr till portföljen.
  • 60 000 kr i utdelningar, prognosen just nu säger ca 54 000 kr men jag hoppas på att handla mer och förhoppningsvis även några utdelningshöjare.
  • Handla för minst 300 000 kr, ca 120 000kr likvida medel som skall in, 120 000kr nysparande samt förhoppningsvis 60 000kr från utdelningar.
  • Så utdelningar, nyinsättningar samt likvida medel som finns på sparkonto borde kunna räcka för att slå 2 MSek gränsen. Högt satt mål, men vi håller tummarna.
  • Fortsätta amortera på bolånet, 7000 kr/månad.


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar